NTL mener at en sterk offentlig fellesskole er grunnlaget for et fritt og rettferdig samfunn med like muligheter for alle.
Foto
BBC Creative on Unsplash

Skole og barnehage

NTLs prinsipp og handlingsprogram 2023-2026, kapittel 6.7 Skole og barnehage

6.7 Skole og barnehage

Gode barnehager er et viktig velferdsgode for å sikre barn en god start på livet.
Kvaliteten i barnehagen må sikres ved at det er god bemanning, både tilstrekkelig antall
barnehagelærere og barneog ungdomsarbeidere, og gjennom stabile offentlige
bevilgninger som holder maksprisen så lav som mulig. Et godt barnehagetilbud med
lek, læring og sosialisering gir en god inngang til skolegang og utdanning.
Studentsamskipnadenes barnehager må regnes som ideelle barnehager. NTL krever at
det innføres løpende barnehageopptak over hele landet.

En sterk offentlig fellesskole er grunnlaget for et fritt og rettferdig samfunn med like
muligheter for alle. Skolen må gi alle nødvendige kunnskaper til å kunne skape gode liv
og bidra til samfunnet ved å støtte opp under hver enkelt elevs evner og behov. Førsteklasse
skal primært være en arena for lek, fysisk utfoldelse og trivsel. NTL er for at det
skal innføres gratis mat i grunnskolen. Arbeidslivskunnskap må inn i skolenes læreplaner.
Skolen må være livssynsnøytral. Antallet privatskoler må holdes på et minimum.
Samtidig må skoler som diskriminerer på bakgrunn av hudfarge, bakgrunn, tro, kjønn,
seksuell orientering og kjønnsidentitet miste retten til statsstøtte. NTL er motstander
av systemet med fritt skolevalg, og vil arbeide for at det innføres alternative opptaksmodeller
der det ikke er den enkeltes karakterer som avgjør hvilken videregående skole
man kan gå på.

Retten til 13-årig grunnopplæring må være reell ved at alle får mulighet til å fullføre
utdanningsløpet, uavhengig av studieretning og sosial bakgrunn. Fagutdanning og
studiespesialisering må sikre en bred og relevant inngang til arbeidsmarkedet som gir
muligheter for å møte teknologisk utvikling og ruste den enkelte for et arbeidsliv i rask
endring. Mulighetene til å ta fagbrev må gjøres tilgjengelig for flere, også de som har
fullført videregående opplæring. NTL krever flere lærlingplasser i alle offentlige
virksomheter, og at alle offentlige anbud der det er mulig har krav om lærlinger. NTL
krever at alle lærlinger i offentlige virksomheter skal ha lønn i hele lærlingperioden.
Staten og alle virksomheter som er helt eller delvis finansieres av statlige midler må i
større grad enn i dag legge til rette for at det utdannes flere fagarbeidere. Elever som har
rett til videregående opplæring, må få gratis skolemateriell og fullstipendiert utdanning.

Representantene for arbeidstakerorganisasjonene må få fullverdig styrerepresentasjon
i opplæringskontorenes styrer. Dimensjoneringen i videregående skole må i større grad
ta hensyn til muligheter for å få lærlingeplass.

Fylkeskommunen må systematisk rekruttere nye lærebedrifter i samarbeid med partene
i arbeidslivet gjennom Yrkesopplæringsnemnda. Elever og lærlinger må få samme rett
til rådgiving. Det er behov for mer praksisopplæring i programfagene.

For å fremme livslang læring er styrking av opplæring i regi av bibliotek, frivillige og
ideelle organisasjoner og studieforbund viktig. Livslang læring gir mennesker muligheter,
styrker demokratisk deltakelse og bidrar til inkludering. NTL krever at lavterskeltilbud
og ikke-formelle opplæringsarenaer styrkes.

Tema
Prinsipp- og handlingsprogram
Hei, jeg heter Isa. Hva kan jeg hjelpe med?