NTL mener en vellykket digitalisering krever at det offentlige selv eier og utvikler systemene, slik at kompetanse om dem og kontrollen forblir hos det offentlige
Foto
Tri N. Dinh

Digitalisering

NTLs prinsipp- og handlingsprogram 2023-2026, kapittel 3.3 Digitalisering

3.3 Digitalisering

Offentlig sektor har gjennom mange tiår vært blant de fremste til å ta i bruk mulighetene
som ligger i digitalisering. NTL støtter opp om en videre digitalisering av forvaltningen
som ivaretar og videreutvikler innbyggernes tilgang til offentlige tjenester, rettssikkerhet,
arbeidsmiljøet til de ansatte og hensynet til en mer effektiv forvaltning.

NTL mener utvikling og drift av offentlige IKT-tjenester må organiseres slik at de er
underlagt demokratisk styring og kontroll. Forvaltning av IKT-systemene må anses som
en statlig kjerneoppgave. Statlige virksomheter bør utvikle og drifte sine fagsystemer i
egen regi og ha eierskap til sin egen digitale struktur og arkitektur. NTL krever at det opprettes
en statlig eid og drevet skytjeneste for behandling og lagring av offentlige data. 

Den digitale utviklingen utfordrer forutsetningene for partssamarbeidet.
Medbestemmelsen over IT-utviklingen i virksomhetene må styrkes. En vellykket
digitalisering forutsetter at virksomhetene gis tilstrekkelige midler til utvikling og
implementering, og at arbeidet er forankret i medbestemmelsesapparatet. Tverretatlige
ITløsninger må underlegges medbestemmelse i henhold til Hovedavtalen i staten.

NTL skal jobbe for en regulering og organisering som ivaretar arbeidstakernes
rettigheter og sikkerhetsnett i det fremtidige arbeidslivet.

For mange ansatte vil det være nødvendig med kompetanseheving eller -endring, og
NTL krever at arbeidsgiverne iverksetter tiltak som gir de ansatte mulighet til å videreutvikle
sin kompetanse.

Offentlig sektors fremste oppgave er å gi alle innbyggere god hjelp når de trenger det.
For flertallet av innbyggerne kan dette i stadig større grad gjøres på digitale plattformer.
De som ikke behersker disse, må få tilbud om brukeropplæring og veiledning.
Digitaliserte løsninger må ikke uthule prinsippet om lik tilgang til offentlige tjenester.
Det offentlige må tilrettelegge sine tjenester for innbyggere som ikke benytter digitale
løsninger. Offentlige tjenester må innrettes slik at enhver har mulighet til å få hjelp og
bistand gjennom personlig oppmøte eller henvendelser via telefon. Veiledningsplikten
må ivaretas uavhengig av hvordan man tar kontakt med det offentlige.

Tema
Prinsipp- og handlingsprogram
Hei, jeg heter Isa. Hva kan jeg hjelpe med?