Torgeir Hommes budskap i høringen handlet om styrking av arbeidsretta oppfølging i Nav, mens Styrke og Fellesforbundet mente at Nav bør kjøpe disse tjenestene fra arbeidsmarkedsbedriftene. Styrke gikk lengst og mente at egenregi av tiltak i Nav bør minskes og at tiltaksbedriftenes andel styrkes. LO-forbundene var derimot enige om at anbudsutsetting av tjenestene ikke er veien å gå. De var også enige om styrking av oppfølginga av de svakeste gruppene.
– Det er mye positivt i meldinga. Mer stabil styring av tiltaksnivået liker vi veldig godt. Å holde tiltaksnivået høyt selv om ledigheten er lav gjør at vi kan få større effekt når vi hjelper de som står langt unna arbeid, sier Torgeir Homme.
Torgeir Hommes innlegg under høringen kan du lese her:
– Det er mye positivt i meldinga. Mer stabil styring av tiltaksnivået liker vi veldig godt. Å holde tiltaksnivået høyt selv om ledigheten er lav gjør at vi kan få større effekt når vi hjelper de som står langt unna arbeid, sier Torgeir Homme.
Ungdomsytelsen uten medisinske vilkår er spennende og svarer opp et behov som mange NAV-ansatte har kjent på lenge. Så er det ting med innramminga som det er usikkerhet rundt, men det kan vi få svar på gjennom forsøk.
Hvis NAV skal evne å bidra til målet om å få 150 000 flere i jobb, så må vi ha mindre porteføljer. I de store byene har hver AAP-veileder oppfølgingsansvar for opp mot 200 personer. Å styrke kapasiteten på arbeidsretta oppfølging er nødvendig. Et annet grep er vridninga mot mer egenregi på Navs kjerneoppgaver.
NAV utfører i dag Arbeid med støtte, tidligere utvida oppfølging. Dette drives av jobbspesialister, ansatt i NAV, som jobber med tett oppfølging. Med økt egenregi har NAV større muligheter til løpende prioritering, styring og kontroll over innhold og kvalitet i tiltaka, og alle involverte slipper køer og unødvendig byråkratisk koordinering.
Nylig la Frisch-senteret og Oslo Economics fram en rapport som viser at oppfølging i egenregi er over tre ganger mer samfunnsøkonomisk lønnsomt enn oppfølging Nav kjøper av andre. I tillegg er det billigere.
Vi er glad for mer egenregi, men hadde ønska en klar plan for vridninga fra kommersielle leverandører. Det må følges opp i budsjettene framover, sånn at Nav kan tilby oppfølging i egenregi over hele landet.
Det er 264 NAV-kontor i Norge og litt over 120 har tilbud om egenregi. Det brukes ca 500-600 millioner på dette tiltaket per i dag. Infrastrukturen er klar og med 150 millioner styrking i året opp til en milliard kan vi få et reelt nasjonalt tilbud.
En lavthengende frukt på egenregi gjelder Avklaring. Det er et tiltak som brukere kan få tidlig i et oppfølgingsløp, for å kartlegge behovet før videre oppfølging. Et annet mål med avkalringstiltaket er å vurdere om alle aktuelle tiltak er forsøkt før søknad om uføretrygd.
NTL foreslo at det opprettes pilot for avklaring i egenregi på modell fra suksessen med oppfølging. Det kan spille på noen av de samme erfaringene og gi noen av de samme gevinstene som gjorde at Solberg-regjeringa satset på egenregi i NAV fra 2017, og at regjeringene siden har styrka satsinga.